Een bijzondere en veelzijdige vakantie in Polen

Naar Polen? Zeker, er zit wel een verhaal achter? Na de zoveelste saaie werkdag begeef ik me op de fiets naar huis. Het verkeer lijkt een oneindige stroom van automaten te zijn die geen enkel idee hebben dat er meer op de wereld is dan het eeuwige ritme van opstaan, werken, naar huis, eten, nog even televisie kijken of huishoudelijk werk doen en dan weer gaan slapen. Ikzelf ben eigenlijk ook niets anders meer gewend de laatste jaren. Misschien besluit ik juist daarom wel om bij thuiskomst niet direct eten klaar te gaan maken maar gewoon even rond te gaan surfen op internet. Op zoek naar, ja naar wat eigenlijk? Op mijn social media zie ik een verslag langs komen van iemand die een prachtige reis naar Polen heeft gemaakt. Gek genoeg blijft mijn aandacht getrokken worden door dat land. Polen, zo wist ik al, heeft namelijk ontzettend veel te bieden. Niet alleen op het gebied van cultuur en historie, maar ook op het gebied van natuur. Nog diezelfde avond besluit ik om meer informatie op te zoeken over een reis naar dit land en via vakantiejager.nl kom ik alles over Polen te weten. Nog geen maand later zit ik in het vliegtuig, onderweg richting datzelfde Polen om al dat moois waar ik over gelezen heb met eigen ogen te gaan bekijken!

Het begin van onze reis naar Polen
Overigens ben ik niet alleen op pad gegaan. Na enkele dagen flink mijn best gedaan te hebben, overtuigde ik een vriend van me om mee op vakantie in Polen te gaan en zo gebeurt het dus dat we op een vroege dinsdagmorgen ergens in oktober na een vlucht van zo'n twee uur landen in Warschau. Het valt me direct op dat alles op het vliegveld uitstekend geregeld is. Zo zijn alle voorzieningen aanwezig die we ook elders gewend zijn, zijn we vlug door de douane heen en hoeven we ook niet lang op onze koffer te wachten. Buiten bij het vliegveld hebben we meerdere mogelijkheden om ons hotel te bereiken. Zo staan er bussen klaar en kunnen we een taxi nemen. Wij kiezen er echter voor om een auto te huren op het verhuurbedrijf op het vliegveld dat 24/7 open is. We willen namelijk behoorlijk veel plaatsen in Polen bezoeken tijdens onze vakantie en dat werkt toch het beste als je zelf de beschikking hebt over een auto. Bij het verhuurbedrijf spreken ze uitstekend Engels, iets dat de meeste Polen sowieso goed beheersen. De vrouw die ons helpt is zo aardig om direct uit te leggen hoe we het snelst bij ons hotel komen. Nadat we daar zijn aangekomen en ingecheckt, gebruiken we die eerste dag verder vooral om de directe omgeving van het hotel te leren kennen en heerlijk te eten. Na de plannen voor de komende dag doorgenomen te hebben, gaan we op tijd naar bed, om woensdag écht aan ons avontuur in Polen te kunnen beginnen.

Warschau
De volgende dag gebruiken we om Warschau te bezoeken. Het is een prachtige stad waar je de meest bijzondere gebouwen en huizen tegenkomt. Ook is de invloed van de Tweede Wereldoorlog hier vandaag de dag nog steeds goed te zien. Vooral het stadscentrum is erg bijzonder. Veel van de gebouwen hier zijn namelijk tijdens de oorlog verwoest maar werden daarna opnieuw in de oude stijl herbouwd. Dat heeft er voor gezorgd dat het stadscentrum door UNESCO is opgenomen op de Werelderfgoedlijst. We kunnen ons bezoek aan Polen niet beter beginnen dan door deze stad te bezoeken. We bezoeken verschillende kerken en mooie pleinen en nemen ons vervolgens voor om zondag terug te keren. Dan is er hier namelijk een ontzettend leuke antiekmarkt, misschien wel de leukste van heel Polen. Bovendien kunnen we dat dan direct combineren met een bezoek aan het Koninklijk paleis van Polen en het Nationaal Museum van Warschau. We zijn er namelijk nu al achter dat een dag tekort is om de mooiste dingen van deze stad te bekijken.


Natuur in Polen
De dagen erna gebruiken we vooral om de natuur van Polen beter te leren kennen. Die is bij veel mensen namelijk helemaal niet zo bekend. We rijden behoorlijk wat af door Polen in onze gehuurde auto maar dat is het meer dan waard. Zo bezoeken we Tatra, een nationaal park in het zuiden van het land, vlak bij de grens met Slowakije. Dit enorme park biedt plaats aan ontzettend veel verschillende soorten bloemen en planten. Bovendien zijn er ook heel veel soorten dieren, met name vogels. Er lopen verschillende routes door het gebied en je kunt ook met de kabelbaan de bergtoppen opzoeken. Verder bezoeken we het Masuren merengebied van Polen. Dit is een prachtig natuurgebied met heel veel meren, waar met name ontzettend veel dieren leven. We hebben het geluk om een groepje herten en heel veel vogels te zien. We komen er ook achter dat er in Polen nog tientallen anderen nationale parken zijn, maar omdat het ons aan tijd ontbreekt kunnen we die helaas niet bezoeken. Wellicht een reden om nog eens terug te keren naar Polen.


Auschwitz
Na het weekend verlaten we ons hotel en rijden we naar Krakau waar we nog een paar dagen verblijven voordat onze vakantie in Polen alweer is afgelopen. Op dinsdag zijn we al vroeg uit de veren omdat we met een bus excursie mee gaan naar het voormalig vernietigingskamp Auschwitz. Het wordt een hele emotionele dag, waarbij we van dichtbij een heel klein beetje zien van wat de Joden en andere gevangen hier mee moeten hebben gemaakt. Zo zien we foto's van vrijwel alle slachtoffers en krijg ik de lugubere beelden van de honderden kinderschoentjes die hier achterbleven niet zo snel van mijn netvlies. Ook brengen we een bezoek aan de gaskamers waar uitgebreid en gedetailleerd verteld wordt hoe alles in zijn werk ging. Aan de ene kant voel ik me haast schuldig alsof ik een ramptoerist bent op deze plaats waar één van de ergste misdaden uit de geschiedenis plaatsvond. Aan de andere kant voel ik meer dan ooit het besef dat we dit nooit meer moeten laten gebeuren en bedenk ik me dat eigenlijk iedereen eens op deze plek in Polen geweest moet zijn in zijn of haar leven.


Krakau
De laatste paar dagen brengen we in Krakau door waar onverwacht veel te zien en te beleven valt. Vooral de zoutmijn, het Wawel kasteel en het centrale plein van de stad maken op mij veel indruk. Op dit centrale plein kun je heerlijk eten of op een terrasje zitten en er zijn ook nog eens verschillende culturele bezienswaardigheden in de buurt. Krakau is een perfecte afsluiter voor onze vakantie in Polen. Je kunt er bovendien ook prima uitgaan in de studentenbuurt.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!